Coronavirus questions/réponses
Ontdek hieronder de antwoorden op uw vragen aangaande het Corona virus en de impact ervan op uw autoverzekering.
Ik heb motorpech of een auto-ongeval. Kan ik nog een beroep doen op de bijstand ?
Na een auto-ongeval, kunt u nog altijd een beroep doen op IMA Benelux op het nummer 02 229 00 11 en dat 7 dagen op 7 en 24 uur op 24. De pechverhelper die IMA voor u inschakelt, zal tijdens zijn interventie de social distancing-richtlijnen strikt naleven en de nodige hygiënische voorzorgsmaatregelen nemen. Om die reden weigeren sommige pechverhelpers die een voertuig moeten takelen om ook de verzekerde mee te nemen. In dat geval wordt voor u een taxi gebeld.
De garage waar mijn voertuig naartoe moet worden gebracht, is gesloten.
In dat geval zal de bijstandsverlener uw voertuig naar uw woonplaats takelen. Als uw voertuig daar niet kan worden geparkeerd, dan neemt de bijstandsverlener het mee en stationeert hij het voorlopig in zijn bedrijf.
Een ruit van mijn wagen is gebroken. Bij wie kan ik terecht?
Voor een dringende herstelling na glasbreuk neemt u best zelf contact op met uw concessiehouder.
Zijn er nog vervangwagens ter beschikking?
Na een ongeval (en als u hiervoor verzekerd bent ook na motorpech) helpt onze bijstandsverlener u om via het dichtstbijzijnde autoverhuurbedrijf aan een vervangwagen te geraken.
In principe mag u deze vervangwagen maximaal vijf dagen gebruiken of tot uw eigen garage u een vervangwagen ter beschikking stelt, maar het is belangrijk dat u hierover duidelijke afspraken maakt met uw bijstandsverlener en garagist.
Als de vraag naar vervangwagens groter is dan het aanbod, geven we vandaag voorrang aan artsen, ziekenhuispersoneel, politie, brandweer en andere hulpverleners. Het is dan ook mogelijk dat we niet voor al onze klanten meteen een vervangwagen ter beschikking kunnen stellen. We rekenen in dat geval op uw begrip!
Mijn voertuig kan niet worden gekeurd want het keuringscentrum is gesloten, wat nu?
Met een niet-gekeurd voertuig mag u niet rondrijden. Doet u dat toch, dan is dat op eigen risico. Als u een schadegeval veroorzaakt waarbij u geen geldig keuringsbewijs kunt voorleggen en er een bewezen oorzakelijk verband bestaat tussen de schade en een gebrek aan uw voertuig, dan zal P&V echter geen verhaalsrecht uitoefenen. Dat betekent dat we de vergoeding die we aan de tegenpartij betalen niet van u zullen terugeisen. Deze maatregel geldt zolang de door de overheid verplichte sluiting van kracht is plus één maand (zodat u de tijd hebt om naar de keuring te gaan).
Ik zit in het buitenland. Kan ik nog altijd een beroep doen op de bijstand?
De bijstand die we momenteel kunnen bieden in het buitenland, hangt af van de veiligheidsmaatregelen van het land waarin u zich bevindt, van eventuele problemen die onze medische bijstandsverleners ter plaatse ondervinden en van de richtlijnen van onze regering op het vlak van repatriëring. Afhankelijk van de situatie zoeken we de beste oplossing voor onze verzekerden, maar dat zal soms wat meer creativiteit en tijd kosten dan normaal.